بخش امانت :
بخش امانت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه سمنان تبلور فعالیتهای کتابخانه محسوب می شود ، در این بخش انواع منابع کتابخانه به متقاضی برای زمانی مشخص ارائه می شود.
اهداف
این بخش در راستای اهداف کتابخانه و با نیاز سنجی و اعلام منابع مورد نیاز مراجعان ، سعی در رفع نیازهای اطلاعاتی مراجعان و فراهم نمودن بستری مناسب برای انجام امور آموزشی و پژوهشی مراجعان دارد.
وظایف و خدمات
- امانت و بازگشت کتاب
- تسویه حساب با کتابخانه
- نیاز سنجی وتهیه منابع مورد نیاز مراجعان
- راهنمایی مراجعان در جستجوی رایانه ای و بازیابی کتاب
- چیدن و مرتب نمودن کتابهای بازگشتی در قفسه ها
- شناسایی کتابهای دارای اشکال ( بارکد، شماره ثبت و ...) وارسال به بخش فنی برای رفع اشکال
- جدا سازی کتابهای مخدوش و ثبت در سیستم جهت ارسال به صحافی
- وجین
- شلف خوانی و کنترل مجموعه
دستورالعمل امانت :
استفاده کنندگان
گروه های چهارگانه اعضای درون سازمانی و اعضای برون سازمانی(دانشجویان ، اساتید ،کارکنان دانشگاه سمنان و در حال حاضر دانشجویان دانشگاه فرزانگان یا عضای برون سازمانی )مندرج در آیین نامه، استفاده کنندگان کتابخانه هستند
رعایت نکات ذیل برای استفاده بهینه از منابع ضروریست :
- دانشجویان ، اساتید و کارکنان دانشگاه سمنان به صورت خود کار عضو کتابخانه می باشند و نیازی به ثبت نام ندارند.
- امانت کتاب فقط با ارائه " کارت دانشجویی " به شخص صاحب کارت امکان پذیر است.
- تمدیدکتابها " توسط خود اعضا " و از طریق مراجعه به "سرویسهای امانت "به آدرس اینترنتی http://simorgh.semnan.ac.ir
- تاریخ بازگشت کتابها از طریق مراجعه به سرویس های امانت قابل مشاهده است
- در حال حاضر جریمه دیر کرد کتاب به ازای هر روز برای دانشجویان کارشناسی 500 ریال و برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا 800 ریال است
- در صورتی که کتاب به امانت گرفته شده مفقود ، ناقص ویا به هر صورتی غیر قابل استفاده شود، باید عین کتاب یا آخرین چاپ آن حد اکثر ظرف مدت یک ماه تهیه و تحویل گردد و یا برابر با مقررات کتابخانه جبران خسارت نماید.
تبصره 1 :در صورتی که کتاب نایاب باشد و یا به هر دلیل دیگری امکان تهیه آن وجود نداشته باشد امانت گیرنده موظف به جبران خسارت می باشد.
تبصره 1-1: میزان دریافت خسارت در مورد منابع لاتین ، کتابهای تک نسخه ای ، کتابهای مرجع و منابع مشابه با توجه به نوع منبع گاهی تا چند برابر قیمت روز خواهد بود.
- مدت و تعداد امانت کتابها به شرح زیر می باشد:
اعضا |
تعداد امانت |
مدت امانت |
کارشناسی |
5 |
14 روز |
ارشد |
7 |
30 روز |
دکترا |
7 |
30 روز |
هیات علمی |
7 |
45روز |
کارکنان |
3 |
15 روز |
یادآور می شود که اعضای کتابخانه های دانشگاه سمنان با مراجعه مستمر به سرویسهای امانت و گزینه ورود (در صفحه اصلی نرم افزار سیمرغ دانشگاه سمنان به آدرس( http://simorgh.semnan.ac.ir)، ضمن بررسی کارت امانت کتاب خود ، از تاریخ بازگشت کتابها ، وضعیت کتابهای رزروی ، میزان جریمه و دیر کرد کتابها نیز مطلع شوند. .(راهنمای هریک از این موارد در سایت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد در منوی برگه ای تحت عنوان "راهنماها" قرار داده شده است). بدیهی است کتابخانه هیچگونه مسئولیتی در قبال جریمه ودیر کرد کتابها ندارد.
نکته مهم اینکه** امکان جستجوی منابع چاپی (کتاب و پایان نامه ) به ویژه منابع کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد و کتابخانه های اقماری دانشگاه سمنان و همچنین تمدید کتاب و سایر موارد فوق الذکر بصورت الکترونیکی و در سیستم تحت وب کتابخانه (سیمرغ) برای کاربران فراهم شده است.بدین ترتیب کلیه کاربران(اعضای کتابخانه) دانشگاه سمنان می توانند از طریق سایت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه سمنان ،آیکون کتاب و یا پایان نامه مورد نیاز خود را جستجو (Search)و همچنین در همین درگاه از طریق آیکون تمدید و رزرو کتاب بصورت مستقیم و تحت وب را انجام دهند.
در صورت نیاز به تمدید یک کتاب ،رعایت نکات زیر ضروری است .
نکته اول :
مسئول بخش : محمد ابراهیمی تلفن : 02331535135 |